Bedrijfskundig / Carrière / Economie

 

 

Toon als           
Volgorde

Abraham Moszkowicz

Auteur: A. Moszkowicz

Abraham Moszkowicz spreekt zich uit

‘Soms wil ik weten hoe elke centimeter van de veertienhonderd kilometer rook en voelde, in die wagons die mijn vader, zijn zus, broer en ouders van Westerbork naar Auschwitz brachten. De feiten zijn: de trein vertrok dinsdag 21 september 1942, elf uur ‘s ochtends. De locomotief trok dertien veewagons. Elke wagon vervoerde om en nabij 60 joden. Alleen mijn vader keerde terug. ’
‘Uiteraard zou ik het prettig vinden wanneer u na lezing van dit boek zou denken: “Goed dan, misschien moet ik niet alles wat ik over Bram hoor of lees geloven. ” Maar ik zou het nog prettiger vinden wanneer u werkelijk wat sceptischer wordt over álles wat u leest of hoort, wie daarvan ook het onderwerp is. ’

Abraham Moszkowicz (1960) is Nederlands bekendste en meest spraakmakende strafrechtadvocaat. Hij is een telg uit het bekende advocatengeslacht Moszkowicz. Zoon van de eminence grise van de Nederlandse strafrechtadvocatuur Mr. Max Moszkowicz sr.

Alles over verkopen

Auteur: Lommert
gouden tips voor elke verkoper

'Alles over verkopen' biedt een groot aantal gouden tips voor beginnende en ervaren vertegenwoordigers en iedereen die met verkoop (en inkoop!) te maken heeft.

Als kinderen niet luisteren

Auteur: Hans Janssen

Een praktisch boek met veel oefeningen. De planmatige, stapsgewijze aanpak volgt eigenlijk precies de vragen die bij (de meeste) ouders opkomen als kinderen niet naar hen luisteren: wat is er nu in feite aan de hand? waarom gedraagt mijn kind zich zo? doe ik soms iets verkeerd, en wat zou ik dan anders kunnen doen? waarom vind ik het zo moeilijk het op een andere manier te proberen? Maar ook: waar kan ik terecht als ik hulp of advies bij de opvoeding nodig heb?

Als managen uw vak is

Auteur: Anton van den Dungen

Auteur: Coen Dirkx

Het lijkt wel of de manager van nu een supermens moet zijn. Delegeren, samenwerken, motiveren, plannen en ook nog eens zelf op de hoogte blijven en bijleren; dat is wat er van de hedendaagse leidingevende verwacht wordt. Maar wie kan dat allemaal tegelijk? Van den Dungen en Dirkx laten zien over welke vaardigheden u als manager moet beschikken, hoe u zich die eigen kunt maken en hoe u ze in praktijk kunt brengen zonder dol te draaien. Aan de hand van modellen, adviezen en praktijkvoorbeelden komen de belangrijkste managementvaardigheden aan de orde. Ook is er ruimte voor theoretische achtergronden, maar die worden gepresenteerd in beknopte kaders; de praktijk van de manager staat immers voorop. De auteurs zijn beiden al jaren werkzaam in de wereld van managementopleidingen en weten dus als geen ander waar het in de praktijk om draait. Met 'Als managen uw ak is' hebben ze een boek gesc reven at el eens een standaardwerk op het gebied

van praktische managementvaardigheden zou kunnen worden.

Basisboek vrijwilligersmanagement

Auteur: Joost Heinsius e.a.

Zorg, politiek, sport, milieu en tal van andere sectoren draaien grotendeels op vrijwillige inzet. Een goed vrijwilligersbeleid is daarom voor veel organisaties van levensbelang. Dit beleid maakt de organisaties aantrekkelijk voor vrijwilligers en zorgt ervoor dat zij hun werk goed doen en er vooral plezier in houden. Werken met vrijwilligers is een vak. Een vak dat je kunt leren. Het Basisboek vrijwilligersmanagement biedt een combinatie van theorie en ervaringskennis en is daarmee een zeer bruikbare handleiding. Een doorlopende casus zorgt voor praktische toelichting en de opdrachten gaan in op de eigen ervaringen van de lezer. Het boek is bestemd voor hbo-studenten en professionals die in hun dagelijkse werkzaamheden te maken hebben met vrijwilligers.

Bedrijfsethiek

Auteur: Dalla Costa
Succesfactor voor de moderne onderneming

Dioxine in kippenvoer, milieuvervuiling door oliewinning in Nigeria, kinderarbeid in de kledingindustrie. Ondernemingen worden steeds vaker ook beoordeeld op hun ethisch gedrag, niet alleen op hun producten. Onethisch handelen zet de winst op het spel, schaadt de reputatie en zet soms - denk aan de Barings Bank - het voortbestaan op het spel. Maar hoe voert u een ethische gedragslijn in die door alle managers en medewerkers in de praktijk wordt gebracht? In 'Bedrijfsethiek' toont Dalla Costa niet alleen de bittere noodzaak aan van bedrijfsethiek, hij geeft ook praktische adviezen en tips voor het invoeren ervan. De vele praktijkvoorbeelden uit een breed scala aan bedrijfstakken tonen overtuigend aan dat een bedrijfsethiek - gebaseerd op eerlijkheid, rechtvaardigheid, vertrouwen en duurzaamheid - blijvend voordeel oplevert voor zowel klanten, aandeelhouders als medewerkers.

Beinvloed anderen, begin bij jezelf

Auteur: van Dijk
over gedrag en de Roos van Leary

Met dit boek krijg je inzicht in je eigen gedrag en welk gedrag dat bij anderen oproept. Aan de hand van het bekende gedragsmodel van psycholoog Timothy Leary wordt al snel duidelijk dat gedrag geen vast gegeven hoeft te zijn. Het is mogelijk voor bepaald gedrag te kiezen. Bovendien kan in iedere situatie voor ander gedrag gekozen worden. En wie kiest voor het meest effectieve gedrag, kan de situatie naar zijn hand zetten en zo krijgen wat hij wil. Of dat nu is in een werkoverleg, een zakelijk conflict of een ruzie over de vakantiebestemming.

Bezieling en kwaliteit in organisaties

Auteur: Ofman & D.D. Ofman

Bezieling en kwaliteit in organisaties is een pleidooi voor het scheppend vermogen in individuen in organisaties. Het gaat over de creërende mens in een creërende organisatie. Organisaties zijn hierbij levende organismen met een taak zowel naar binnen als naar buiten, die vragen om een organische en respectvolle benadering gericht op gezonde groei.
Gezonde organisaties kenmerken zich door ritme en balans, waarin plaats is voor expansie en contractie, voor inademen en uitademen. Gezonde organisaties zijn vitaal en gelijkgericht. Vitaliteit komt voort uit de aandacht en de zorg voor primaire (werk)processen. Intern in de organisatie betekent dit het werken aan de relaties en verbindingen tussen mensen, afdelingen en niveaus; extern het verzorgen van de relatie tussen het bedrijf en de klant. Gelijkgerichtheid treedt op wanneer mensen zich gedragen als delen van een geïntegreerd geheel en daarmee hun energie bundelen.
Dit boek is bedoeld om inzichten en handvatten aan te reiken die een bijdrage kunnen leveren aan het nieuwe leiderschap (bundelend leiderschap) zoals zich dat aan het ontwikkelen is. Daarbij gaat het om vragen als: hoe creëert een manager een organisatie waain de mensen aan wie hij leiding geeft verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen (werk)leven, zich gedragen als deel van het grotere geheel, vanuit hun eigen kernkwaliteiten handelen en realiseren wat ze (zeggen te) willen? Aan de hand van talrijke voorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe bewustzijn, bezieling en kwaliteit in individuen en organisaties ontwikkeld kunnen worden.
Ir. Daniel D. Ofman is mede oprichter van Kern Konsult, dat advies, training en begeleiding biedt op alle niveaus van de organisatie: bestuur, management, staf en uitvoerend niveau.